Z’EV, levende muzikale legende

Merkaz, joods cultureel centrum in Utrecht, en PAUME (Platform voor Avantgarde en Urbane Media Exploitatie) organiseren op zaterdag 2 oktober een uniek concert van de Amerikaanse avantgarde kunstenaar Z’EV.
Z’EV – eigenlijke naam Stefan Joel Weisser – is een van de wegbereiders van muzikale stromingen als industrial, noise en geldt als absoluut voorbeeld voor legendarische bands als Einstürzende Neubauten, Throbbing Gristle and Test Department. Z’EV is beïnvloed door uiteenlopende vernieuwers, waaronder componist John Cage, schrijver Samuel Beckett en de Fluxusbeweging.

In New York drong de jongeZ’EV al vroeg door tot de voorhoede van de avantgarde. Zo speelde hij onder andere met de beroemde en beruchte Glenn Branca, zoals door oog- en oorgetuige Kim Gordon van Sonic Youth beschreven wordt in de catalogus: ‘Sensational Fix’. Sinds die concerten begin jaren ’80 staat Z’EV bekend om zijn energieke en hoogst originele stijl waarin hij gebruik maakt van een grote variëteit aan (veelal zelfgemaakte) percussie-instrumenten.

Z’EV is een van de meest invloedrijke mensen in de post-industriële geschiedenis van de eigentijdse muziek, maar hij is veel meer dan een musicus. Hij is een performance kunstenaar, beïnvloed door de Kabbala en door Afrikaanse, Afro-Caraïbische en Indonesische ritmes, muziek en cultuur. Hij heeft studies gemaakt van onder meer Ghanese muziek en Balinese gamelan. Als een van de eersten introduceerde hij ‘tribal’ esthetiek binnen de westerse cultuur.

Jarenlang woonde hij in Nederland, waar hij in Amsterdam gastdocent compositie en improvisatie was aan de Theatre School for New Dance Development, maar ook mede aan de wieg stond van gabber en hardcore. Hij trad over de hele wereld op, op zulke uiteenlopende plaatsen als de Documenta in Kassel, en het Amsterdamse Concertgebouw, en had tentoonstellingen in het Kröller-Möller Museum en het Haags Gemeentemuseum.

De relatie tussen het visuele schouwspel en het auditieve is essentieel in zijn optredens. In zijn eigen woorden: ‘Ik beschouw wat ik doe als het resultaat van een onderhandeling tussen de instrumenten en de fysieke ruimte die ik creëer, de plaats waar en het tijdstip waarop ik optreedt. Ik zie geen onderscheid tussen ritme, melodie of harmonie.’
website: www.myspace.com/rhythmajik

In onze prachtig gerenoveerde synagoge brengt hij een speciaal concert met ritualistische percussie, waarin de invloed van de joodse traditie doorklinkt: ‘Loof hem met klinkende bekkens, loof hem met slaande cimbalen. Alles wat adem heeft, loof de Eeuwige.’ (Psalm 150).